Fazers Hund

FAZERS HUND 


Filmerna handlar om en kvinna som kan styra sitt undermedvetna. Hon kan med korta intervaller förflytta sig mellan olika dimensioner.  Natalie Sutinens sinnevärld i genomskärning, hon förflyttar sig obehindrat mellan tre platser – under ytan, i en skog och i en sagovärld. Det är som att kliva in i hennes huvud.

Spöken som vinglande dansar över en nedbrunnen skog och vars svajande armar kan spåras till en fågel redo att lyfta. Att hon låter en människa härbärgera en  fågelkropp påvisar bland annat fångenskap, men också frihet. Rastlöst växlar vi mellan ljust och mörkt; det är som om Sutinen testar mörker och ljusadaption genom att förflytta sig mellan ute och inne en solig sommardag. Men ögat vänjer sig successivt och vi absorberar information ur siluetter och skuggor. Det är en snabb process som endast tar någon minut och för att uppnå känslan av samma fenomen växlar Sutinen bilderna i sina verk i samma hastighet.

Utvalda områden i skogslandskapet täcks över med ett blått tyg. Försöker hon plåstra om växterna? Rivmärken på planeten har blivit allt synligare, allt djupare. Vi är i Ramnäs, utanför Uppsala där en nedbrunnen skog har börjat återhämta sig. Frånvaron av insekter och fåglar gör sig påmind när tystnaden bryts av en helikopter med  spejande skogvaktare. Vissa växt- och djurarter har anpassat sig till detta och för att finnas kvar är de beroende av de drastiska förändringar som skogsbränderna medför. Deras frön kan ligga mycket länge i marken och ”vänta på att det ska brinna”. De gror, blommar och bildar nya frön först efter en brand. Många av växterna kan redan ha dött ut, men genom detta nyttosystem ger de oss en andra chans att skåda deras sällsynta prakt. Den större bilden är svår att famna, det går inte att veta vad vi missar. I takt med att världen krymper på grund av begränsningar tvingas alla leva i det lilla och enkla – då framträder paradoxalt nog den större bilden tydligare. 


”Från en känsla av positiv isolering, så som jag minns mina barndoms somrar, långt borta från civilisation, blandar jag samtida processat material tillsammans med min egen erfarenhet av parallella världar, en tillflykt som jag hade under mina barndomsår och som fortfarande består.”